Näin paljon voisit säästää muuttamalla autosi kulkemaan kaasulla

Täytä tiedot ja laske säästösi:

Sinäkin voit aloittaa säästämään rahaa ja luontoa nyt heti!

Hae rahoitusta ja maksa erissä!

Kysymyksiä? Tsekkaa tästä vastaukset yleisimpiin kysymyksiin!

Voiko kaasumuunnoksen tehdä dieselautoon?

Voi tehdä, mutta suurimman taloudellisen ja ympäristöystävällisen hyödyn saa bensiinikäyttöisen auton muuttamisesta kaasuautoksi. Dieselauton muutos on mahdollinen, mutta hyödyt jäävät alhaisemmaksi. Dieselauto kuluttaa puolet kaasua ja puolet dieseliä. Lisäksi verokohtelu on sama kuin dieselautossa.

Missä ajassa investointi maksaa itsensä takaisin?

Tämä riippuu autostasi ja ajomäärästäsi. Yleensä investointi maksaa n. 28000 km vuodessa ajavalle, 8 litraa kuluttavalle 4-sylinteriselle autolle jossa on 2.0 litrainen moottori, itsensä takaisin jo vuodessa, jonka jälkeen säästät noin 1500€ vuodessa. Investointi on noin 2500€, johon Trafi tarjoaa 1000€ muuntotuen kaasuautoksi konvertointiin 2021 mennessä.

Tämän lisäksi kaasulaitteisto nostaa autosi jälleenmyyntiarvoa keskimäärin 1000-2000€.

Huomioithan, että kaasulaitteisto on sinun omaisuuttasi ja voit myydä sen autosi mukana tai siirtää sen myös seuraavaan autoosi. Laitteistoilla on 100000km/2 vuoden takuu. Odotettu käyttöikä laitteistolle on 10-15 vuotta.

Kuinka paljon voisit vähentää hiilidioksidipäästöjä?

Voit tehdä kaasukonvertoinnin myös pelkästään ympäristösyistä! Jos ajat biokaasulla, vähennät autoilusta aiheutuvat hiilidioksidipäästöjäsi 90%, huomioiden että energian toimitukseen tankkauspisteeseen kuluu myös energiaa! Biokaasu on ylivoimaisin tapa säästää päästöissä. Biokaasun raaka-aineina käytetyt hajoavat tuotteet ovat vapauttaneet hiilidioksidin ympäristöön jo aiemmin.

Huomioithan lisäksi, että kaasumuunnos tehdään jo valmistettuihin autoihin. Tästä johtuen myöskään auton valmistus ei kuormita enää ympäristöä. Myös maakaasulla (joka on edullisempaa kuin biokaasu) ajettaessa vähennät hiilidioksidipäästöjä 25% verrattuna bensiinikäyttöiseen polttomoottoriautoon.

Verrokkihinta bensalla vs kaasulla vs sähköllä

Maakaasun verrokkihinta bensiinilitraan nähden on n. 81 senttiä/litra. Biokaasun verrokkihinta bensiinilitraan nähden on hieman korkeampi, n. 97 senttiä/litra. Säästö kuukauden polttoainekuluissa
voi olla jopa satoja euroja.

Kaasu myydään tankkausasemilla kiloina. Yksi kilo kaasua vastaa 1,56 litraa bensiiniä ja 1,39 litraa dieseliä. Ajoneuvon hankintakustannukset kannattaa huomioida myös verratessa
hintoja. Vaikka esimerkiksi sähköauto on edullisempi, sen hankintahinta on nykymarkkinoilla huomattavasti korkeampi kuin bensiiniauton.

Laske heti tästä kuinka paljon voisit säästää konvertoimalla bensa-autosi kaasuautoksi»

Polttoaineen hinta Per 100km
Maakaasu NN€/Kg 5,8€
Biokaasu NN€/Kg 7,4€
Bensiini 1,5€/l 12€
Sähkö 3€

Miten muuntaminen kaasuautoksi käytännössä tapahtuu?

Muuntaminen on helppoa. Varaat vain ajan verkkosivuiltamme lähimpään pisteeseen ja sinulle sovitaan asennusaika. Asennusaikana autosi on poissa käytöstä 3-5 päivää. Tällöin autoon asennetaan kaasusäiliöt, tankkausaukko ja moottorinohjausjärjestelmä. Muutoksen jälkeen asentajayritys suorittaa muutoskatsastuksen autolle. Laitteistolle myönnetään 2v./100.000 km takuu.

Vaikuttaako kaasumuunnos auton kestävyyteen?

Kaasumuunnoksella ei ole vaikutusta auton kestävyyteen. Kaikki auton normaalit määräaikaishuollot voi suorittaa normaaleissa huoltopisteissä. Moottori- ja kaasujärjestelmän huollot tulee teettää kaasujärjestelmiä huoltavassa liikkeessä.

Onko kaasuautoilu turvallista? Voiko kaasuauto räjähtää?

Kaasun käyttäminen on turvallista. Pelkoa kaasusäiliöiden räjähtämisvaarasta ei normaaliolosuhteissa ole. Myöskään kolarissa kaasuautossa oleva kaasu ei räjähdä elokuvien tyyliin.

Kaasu on turvallisempaa kuin bensiini, koska se ei syty yhtä herkästi. Lisäksi sillä on paljon bensiiniä korkeampi syttymispiste, yli 500 astetta. Autoissa käytettävä kaasu on myös ilmaa kevyempää, joten kolaritilanteessa se haihtuu ilmaan toisin kuin esimerkiksi nestekaasu.

Mitä turvavarusteita kaasuautossa on?

Kaasulaitteistossa on seuraavat turvavarusteet:

1. Ylipaineventtiili estää laitteiston säiliön paineen ylikuormituksen (jos säiliö menee lyttyyn, esimerkiksi kolarissa) ja tyhjentää säiliön lauetessaan hallitusti auton ulkopuolelle.

2. Lämpörele/venttiili yli 100 asteen lämpötiloissa (esim. tulipaloautossa). Tyhjentää säiliön lauetessaan hallitusti auton ulkopuolelle.

3. Ylivirtaussuoja/virtauksenrajoitin rajoittaa virtauksen, jos esimerkiksi kaasuputki menisi poikki.

4. Magneettiventtiili, joka sulkeutuu kun auton sammuttaa tai vaihtaa käyttövoiman bensalle

5. Lisäksi kaasussa on erittäin voimakas hajuste, josta heti huomaa pienenkin vuodon järjestelmässä, mikäli sellaisia sattuisi tulemaan. Järjestelmä tarkastetaan katsastuksessa ja huollossa vuosittain.

Kuinka kaasuautoa verotetaan?

Autoilun verotus kaikissa autoissa muodostuu kertaluontoisesta autoverosta ja vuosittaisesta ajoneuvoverosta. Se sisältää perusveron ja käyttövoimaveron muuta kuin moottoribensiiniä käyttäville ajoneuvoille.

Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti. Jos päästötietoa ei löydy rekisteristä, määräytyy perusvero auton kokonaismassan perusteella. Katsastuksen yhteydessä mitatuilla päästötiedoilla ei ole vaikutusta veron määrään.

Käyttövoimavero määräytyy ajoneuvon käyttövoiman ja massan perusteella. Kaasukäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero on lähtökohtaisesti 3,1 senttiä päivässä jokaiselta kokonaismassan alkavalta 100 kilogrammalta. Keskikokoisella kaasuautolla käyttövoimavero on noin 200 euroa vuodessa. Vastaavalla diesel-ajoneuvolla vero on noin 360 euroa vuodessa.

Missä voit tankata kaasua?

Oulun eteläpuolella kaasuasemien verkosto on suhteellisen kattava. Voit tarkistaa kaasupisteiden saatavuuden oheisesta kartasta. Kaasuasemaverkosto kasvaa jatkuvasti uusille alueille. Suunnitteilla on myös paljon lisää tankkauspisteitä.

Millainen on kaasuauton toimintasäde?

Kaasuauton toimintasäde yhdellä tankkauksella on asennettujen kaasusäiliöiden koosta riippuen 300-600 kilometriä. Oma mittari kertoo kaasun määrän säiliössä. Polttoainemittari bensalle toimii kuten aiemminkin ja kertoo bensan määrän.

Paljonko säiliöt vievät tilaa ja mihin ne asennetaan?

Tämä riippuu toivotusta kapasiteetista ja toimintasäteestä. Yleisin asennettu säiliö painaa noin kilon per tilavuuslitra.

Yleisin asennettu koko on 75ltr johon menee 12kg kaasua, joka vastaa noin 19ltr bensaa. Toimintasäde riippuu auton kulutuksesta. Säiliön koko on 410mmx965mm. Toimintasäde on noin 300km.

Tarjolla on eri kokoisia säiliöitä automallista ja tilasta riippuen. Säiliöitä voidaan asentaa useampi pienempi, jolloin tilankäyttö voi olla tehokkaampaa.

Esimerkiksi 75ltr säiliö painaa noin 75kg. Täytettynä paino on 83kg. Yleisimmin säiliö asennetaan auton tavaratilaan ja kiinnitetään auton runkoon teräspannoin. Joissakin ajoneuvomalleissa säiliöt voidaan kiinnittää alustaan. Useimmat ajavat ns. varttitankilla, koska haluavat ajaa kaasulla, jolloin auton painosta tippuu jopa 50kg pois polttoaineen painosta. Valita voi myös kuitusäiliön, joka on huomattavasti kevyempi.

Miten kovaa kaasuautolla voi ajaa?

Kaasuauto toimii kuten bensa-autokin, eikä konversio vaikuta ajonopeuksiin. Auton teho kaasulla on 95% sama kuin bensiinillä. Autoon voidaan erikseen asentaa myös sytytysennakon säädin, jolloin auton tehot ovat samat kuin bensiinillä. Suosittelemme ajamaan rajoitusten mukaan.

Mitä tapahtuu, jos kaasu loppuu?

Kaasuautolla voi ajaa kuten tavallisella bensa-autollakin. Kaasua käytetään niin pitkään kun sitä polttoainesäiliössä on. Kaasun loppumisesta ei tarvitse huolehtia, sillä silloin auto ryhtyy käyttämään tankissa olevaa bensiiniä. Autossa on sekä kaasu- että bensiinitankki. Kaasun loputtua auto toimii tavanomaisena bensiinikäyttöisenä autona. Saatat tuntea vain pienen nykäisyn, kun kaasu loppuu.

Kaasukonversio vs. sähköauto ympäristömielessä ja eettisesti?

Sähköauton päästöttömyyttä ja ympäristöystävällisyyttä täytyy tarkastella hiukan syvemmin, eikä todeta sitä suoraan kaikkein ympäristöystävällisimmäksi vaihtoehdoksi.

Vaikka sähköauton polttoainepäästöt voisivat olla nolla, on kyse kuitenkin energian tuotantotavasta. Mikäli sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla, päästömäärä on nolla, mutta jos sähkö tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla – varsinkin kivihiilellä – eivät hiilidioksidipäästöt ole juurikaan bensa-autoa pienemmät.

Sähköauton ja minkä tahansa uuden auton valmistamiseen kuluu energiaa ja raaka-aineita. Sähköä myös tuotetaan fossiilisilla raaka-aineilla. Olemassaolevan auton tuotantopäästöt on jo tehty. Konvertoimalla autosi kaasulle parannat sen ympäristöystävällisyyttä ja et tuota lisää auton tuotantoon liittyviä päästöjä.

Myös sähköautojen akut ovat ongelmallisia. Sähköautojen akkuihin tarvittavia raaka-aineita kaivetaan kolmansissa maissa, usein huonoissa työolosuhteista ja luonnosta välittämättä.

Akkujen tekeminen vaatii huimia määriä raaka-aineita, joiden kaivaminen ei ole ongelmatonta. Esimerkkinä yhtä sähköautoa varten tarvitaan keskimäärin 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä. Lähes 60 prosenttia koboltista tuotetaan tällä hetkellä Kongon demokraattisesta tasavallasta. Kaivoksissa kaivetaan metalleja vaarallisissa oloissa ja lapsityövoiman hyväksikäyttö on yleistä.

Bensa-auton muuttaminen kaasukäyttöiseksi on siis ympäristöteko parhaimmillaan!

Kaasukonversio vs. bensahybridi?

Hybridin edut riippuvat käytöstäsi ja hybridin toimintatyypistä. Jos ajat paljon ja bensiiniä kuluu reilusti hybridinkin voi muuttaa kaasulle niin, että auto käyttää bensiinin sijaan kaasua kun sähkö loppuu.

Mitkä ovat yleisimmät muunnetut automallit

Muunnoksen voi tehdä lähes mihin tahansa autoon.

Yleisimmin bensiinistä kaasukäyttöisiksi muunnetut autot: vuosimallia 2000-2010, 80% 20% ovat vanhempia ja uudempia malleja.

Yleisin moottorikoko autoissa: 1500cc -3000cc 80% 20% ovat joko suuremmalla tai pienemmällä moottorilla varustettuja

Autojen ajokilometrit vuodessa: 80% ajaa 20-40000km vuodessa 20% ajaa enemmän tai vähemmän.

Yleisin pääsyy muunnoksen ottamiseen: Kustannussäästö 80% (ajaa bio- ja maakaasulla keskimääräinen säästö 50% polttoainekuluissa) Ekologisuus 20% (ajaa pelkästään biokaasulla, säästää myös polttoainekuluissa 25%)

Yleisimpiä muunnettuja automerkkejä: MERCEDES BENZ, SKODA, TOYOTA, VOLKSWAGEN, VOLVO

Myös nämä merkit ovat suosittuja muuntoautoja: ALFA ROMEO, AUDI, BMW, CADILLAC, CHEVROLET, CRYSLER, CITROEN, DACIA, DODGE, FIAT, FORD, GMC, HONDA, HUMMER, HYUNDAI, IVECO, JAGUAR, JEEP, KIA, LAND ROVER, LEXUS, MAZDA, MITSUBISHI, NISSAN, OPEL, PEUGEOT, PONTIAC, PORSCHE, RENAULT, SAAB, SUBARU, SUZUKI

Voiko kaasumuunnoksen tehdä dieselautoon?

Voi tehdä, mutta suurimman taloudellisen ja ympäristöystävällisen hyödyn saa bensiinikäyttöisen auton muuttamisesta kaasuautoksi. Dieselauton muutos on mahdollinen, mutta hyödyt jäävät alhaisemmaksi. Dieselauto kuluttaa puolet kaasua ja puolet dieseliä. Lisäksi verokohtelu on sama kuin dieselautossa.

Missä ajassa investointi maksaa itsensä takaisin?

Tämä riippuu autostasi ja ajomäärästäsi. Yleensä investointi maksaa n. 28000 km vuodessa ajavalle, 8 litraa kuluttavalle 4-sylinteriselle autolle jossa on 2.0 litrainen moottori, itsensä takaisin jo vuodessa, jonka jälkeen säästät noin 1500€ vuodessa. Investointi on noin 2500€, johon Trafi tarjoaa 1000€ muuntotuen kaasuautoksi konvertointiin 2021 mennessä.

Tämän lisäksi kaasulaitteisto nostaa autosi jälleenmyyntiarvoa keskimäärin 1000-2000€.

Huomioithan, että kaasulaitteisto on sinun omaisuuttasi ja voit myydä sen autosi mukana tai siirtää sen myös seuraavaan autoosi. Laitteistoilla on 100000km/2 vuoden takuu. Odotettu käyttöikä laitteistolle on 10-15 vuotta.

Kuinka paljon voisit vähentää hiilidioksidipäästöjä?

Voit tehdä kaasukonvertoinnin myös pelkästään ympäristösyistä! Jos ajat biokaasulla, vähennät autoilusta aiheutuvat hiilidioksidipäästöjäsi 90%, huomioiden että energian toimitukseen tankkauspisteeseen kuluu myös energiaa! Biokaasu on ylivoimaisin tapa säästää päästöissä. Biokaasun raaka-aineina käytetyt hajoavat tuotteet ovat vapauttaneet hiilidioksidin ympäristöön jo aiemmin.

Huomioithan lisäksi, että kaasumuunnos tehdään jo valmistettuihin autoihin. Tästä johtuen myöskään auton valmistus ei kuormita enää ympäristöä. Myös maakaasulla (joka on edullisempaa kuin biokaasu) ajettaessa vähennät hiilidioksidipäästöjä 25% verrattuna bensiinikäyttöiseen polttomoottoriautoon.

Verrokkihinta bensalla vs kaasulla vs sähköllä

Maakaasun verrokkihinta bensiinilitraan nähden on n. 81 senttiä/litra. Biokaasun verrokkihinta bensiinilitraan nähden on hieman korkeampi, n. 97 senttiä/litra. Säästö kuukauden polttoainekuluissa voi olla jopa satoja euroja.

Kaasu myydään tankkausasemilla kiloina. Yksi kilo kaasua vastaa 1,56 litraa bensiiniä ja 1,39 litraa dieseliä. Ajoneuvon hankintakustannukset kannattaa huomioida myös verratessa
hintoja. Vaikka esimerkiksi sähköauto on edullisempi, sen hankintahinta on nykymarkkinoilla huomattavasti korkeampi kuin bensiiniauton.

Laske heti tästä kuinka paljon voisit säästää konvertoimalla bensa-autosi kaasuautoksi»

Polttoaineen hinta Per 100km
Maakaasu NN€/Kg 5,8€
Biokaasu NN€/Kg 7,4€
Bensiini 1,5€/l 12€
Sähkö 3€

Miten muuntaminen kaasuautoksi käytännössä tapahtuu?

Muuntaminen on helppoa. Varaat vain ajan verkkosivuiltamme lähimpään pisteeseen ja sinulle sovitaan asennusaika. Asennusaikana autosi on poissa käytöstä 3-5 päivää. Tällöin autoon asennetaan kaasusäiliöt, tankkausaukko ja moottorinohjausjärjestelmä. Muutoksen jälkeen asentajayritys suorittaa muutoskatsastuksen autolle. Laitteistolle myönnetään 2v./100.000 km takuu.

Vaikuttaako kaasumuunnos auton kestävyyteen?

Kaasumuunnoksella ei ole vaikutusta auton kestävyyteen. Kaikki auton normaalit määräaikaishuollot voi suorittaa normaaleissa huoltopisteissä. Moottori- ja kaasujärjestelmän huollot tulee teettää kaasujärjestelmiä huoltavassa liikkeessä.

Onko kaasuautoilu turvallista? Voiko kaasuauto räjähtää?

Kaasun käyttäminen on turvallista. Pelkoa kaasusäiliöiden räjähtämisvaarasta ei normaaliolosuhteissa ole. Myöskään kolarissa kaasuautossa oleva kaasu ei räjähdä elokuvien tyyliin.

Kaasu on turvallisempaa kuin bensiini, koska se ei syty yhtä herkästi. Lisäksi sillä on paljon bensiiniä korkeampi syttymispiste, yli 500 astetta. Autoissa käytettävä kaasu on myös ilmaa kevyempää, joten kolaritilanteessa se haihtuu ilmaan toisin kuin esimerkiksi nestekaasu.

Mitä turvavarusteita kaasuautossa on

Kaasulaitteistossa on seuraavat turvavarusteet:

1. Ylipaineventtiili estää laitteiston säiliön paineen ylikuormituksen (jos säiliö menee lyttyyn, esimerkiksi kolarissa) ja tyhjentää säiliön lauetessaan hallitusti auton ulkopuolelle.

2. Lämpörele/venttiili yli 100 asteen lämpötiloissa (esim. tulipaloautossa). Tyhjentää säiliön lauetessaan hallitusti auton ulkopuolelle.

3. Ylivirtaussuoja/virtauksenrajoitin rajoittaa virtauksen, jos esimerkiksi kaasuputki menisi poikki.

4. Magneettiventtiili, joka sulkeutuu kun auton sammuttaa tai vaihtaa käyttövoiman bensalle

5. Lisäksi kaasussa on erittäin voimakas hajuste, josta heti huomaa pienenkin vuodon järjestelmässä, mikäli sellaisia sattuisi tulemaan. Järjestelmä tarkastetaan katsastuksessa ja huollossa vuosittain.

Kuinka kaasuautoa verotetaan?

Autoilun verotus kaikissa autoissa muodostuu kertaluontoisesta autoverosta ja vuosittaisesta ajoneuvoverosta. Se sisältää perusveron ja käyttövoimaveron muuta kuin moottoribensiiniä käyttäville ajoneuvoille.

Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti. Jos päästötietoa ei löydy rekisteristä, määräytyy perusvero auton kokonaismassan perusteella. Katsastuksen yhteydessä mitatuilla päästötiedoilla ei ole vaikutusta veron määrään.

Käyttövoimavero määräytyy ajoneuvon käyttövoiman ja massan perusteella. Kaasukäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero on lähtökohtaisesti 3,1 senttiä päivässä jokaiselta kokonaismassan alkavalta 100 kilogrammalta. Keskikokoisella kaasuautolla käyttövoimavero on noin 200 euroa vuodessa. Vastaavalla diesel-ajoneuvolla vero on noin 360 euroa vuodessa.

Missä voit tankata kaasua?

Oulun eteläpuolella kaasuasemien verkosto on suhteellisen kattava. Voit tarkistaa kaasupisteiden saatavuuden oheisesta kartasta. Kaasuasemaverkosto kasvaa jatkuvasti uusille alueille. Kartasta näet myös tulevat kaasuasemat.

Millainen on kaasuauton toimintasäde?

Kaasuauton toimintasäde yhdellä tankkauksella on asennettujen kaasusäiliöiden koosta riippuen 300-600 kilometriä. Oma mittari kertoo kaasun määrän säiliössä. Polttoainemittari bensalle toimii kuten aiemminkin ja kertoo bensan määrän.

Paljonko säiliöt vievät tilaa ja mihin ne asennetaan?

Tämä riippuu toivotusta kapasiteetista ja toimintasäteestä. Yleisin asennettu säiliö painaa noin kilon per tilavuuslitra.

Yleisin asennettu koko on 75ltr johon menee 12kg kaasua, joka vastaa noin 19ltr bensaa. Toimintasäde riippuu auton kulutuksesta. Säiliön koko on 410mmx965mm. Toimintasäde on noin 300km.

Tarjolla on eri kokoisia säiliöitä automallista ja tilasta riippuen. Säiliöitä voidaan asentaa useampi pienempi, jolloin tilankäyttö voi olla tehokkaampaa.

Esimerkiksi 75ltr säiliö painaa noin 75kg. Täytettynä paino on 83kg. Yleisimmin säiliö asennetaan auton tavaratilaan ja kiinnitetään auton runkoon teräspannoin. Joissakin ajoneuvomalleissa säiliöt voidaan kiinnittää alustaan. Useimmat ajavat ns. varttitankilla, koska haluavat ajaa kaasulla, jolloin auton painosta tippuu jopa 50kg pois polttoaineen painosta. Valita voi myös kuitusäiliön, joka on huomattavasti kevyempi.

Miten kovaa kaasuautolla voi ajaa?

Kaasuauto toimii kuten bensa-autokin, eikä konversio vaikuta ajonopeuksiin. Auton teho kaasulla on 95% sama kuin bensiinillä. Autoon voidaan erikseen asentaa myös sytytysennakon säädin, jolloin auton tehot ovat samat kuin bensiinillä. Suosittelemme ajamaan rajoitusten mukaan.

Mitä tapahtuu, jos kaasu loppuu?

Kaasuautolla voi ajaa kuten tavallisella bensa-autollakin. Kaasua käytetään niin pitkään kun sitä polttoainesäiliössä on. Kaasun loppumisesta ei tarvitse huolehtia, sillä silloin auto ryhtyy käyttämään tankissa olevaa bensiiniä. Autossa on sekä kaasu- että bensiinitankki. Kaasun loputtua auto toimii tavanomaisena bensiinikäyttöisenä autona. Saatat tuntea vain pienen nykäisyn, kun kaasu loppuu.

Kaasukonversio vs. sähköauto ympäristömielessä ja eettisesti?

Sähköauton päästöttömyyttä ja ympäristöystävällisyyttä täytyy tarkastella hiukan syvemmin, eikä todeta sitä suoraan kaikkein ympäristöystävällisimmäksi vaihtoehdoksi.

Vaikka sähköauton polttoainepäästöt voisivat olla nolla, on kyse kuitenkin energian tuotantotavasta. Mikäli sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla, päästömäärä on nolla, mutta jos sähkö tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla – varsinkin kivihiilellä – eivät hiilidioksidipäästöt ole juurikaan bensa-autoa pienemmät.

Sähköauton ja minkä tahansa uuden auton valmistamiseen kuluu energiaa ja raaka-aineita. Sähköä myös tuotetaan fossiilisilla raaka-aineilla. Olemassaolevan auton tuotantopäästöt on jo tehty. Konvertoimalla autosi kaasulle parannat sen ympäristöystävällisyyttä ja et tuota lisää auton tuotantoon liittyviä päästöjä.

Myös sähköautojen akut ovat ongelmallisia. Sähköautojen akkuihin tarvittavia raaka-aineita kaivetaan kolmansissa maissa, usein huonoissa työolosuhteista ja luonnosta välittämättä.

Akkujen tekeminen vaatii huimia määriä raaka-aineita, joiden kaivaminen ei ole ongelmatonta. Esimerkkinä yhtä sähköautoa varten tarvitaan keskimäärin 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä. Lähes 60 prosenttia koboltista tuotetaan tällä hetkellä Kongon demokraattisesta tasavallasta. Kaivoksissa kaivetaan metalleja vaarallisissa oloissa ja lapsityövoiman hyväksikäyttö on yleistä.

Bensa-auton muuttaminen kaasukäyttöiseksi on siis ympäristöteko parhaimmillaan!

Kaasukonversio vs. bensahybridi?

Hybridin edut riippuvat käytöstäsi ja hybridin toimintatyypistä. Jos ajat paljon ja bensiiniä kuluu reilusti hybridinkin voi muuttaa kaasulle niin, että auto käyttää bensiinin sijaan kaasua kun sähkö loppuu.

Mitkä ovat yleisimmät muunnetut automallit

Muunnoksen voi tehdä lähes mihin tahansa autoon.

Yleisimmin bensiinistä kaasukäyttöisiksi muunnetut autot: vuosimallia 2000-2010, 80% 20% ovat vanhempia ja uudempia malleja.

Yleisin moottorikoko autoissa: 1500cc -3000cc 80% 20% ovat joko suuremmalla tai pienemmällä moottorilla varustettuja

Autojen ajokilometrit vuodessa: 80% ajaa 20-40000km vuodessa 20% ajaa enemmän tai vähemmän.

Yleisin pääsyy muunnoksen ottamiseen: Kustannussäästö 80% (ajaa bio- ja maakaasulla keskimääräinen säästö 50% polttoainekuluissa) Ekologisuus 20% (ajaa pelkästään biokaasulla, säästää myös polttoainekuluissa 25%)

Yleisimpiä muunnettuja automerkkejä: MERCEDES BENZ, SKODA, TOYOTA, VOLKSWAGEN, VOLVO

Myös nämä merkit ovat suosittuja muuntoautoja: ALFA ROMEO, AUDI, BMW, CADILLAC, CHEVROLET, CRYSLER, CITROEN, DACIA, DODGE, FIAT, FORD, GMC, HONDA, HUMMER, HYUNDAI, IVECO, JAGUAR, JEEP, KIA, LAND ROVER, LEXUS, MAZDA, MITSUBISHI, NISSAN, OPEL, PEUGEOT, PONTIAC, PORSCHE, RENAULT, SAAB, SUBARU, SUZUKI

 

Oletko kyllästynyt upottamaan liikaa rahaa bensamaksuihin? Etsitkö tapoja vähentää hiilijalanjälkeä omalla kohdallasi konkreettisemmin?

Voit saavuttaa nämä elämää helpottavat tavoitteet muutamassa päivässä. Riittää, kun varaat autollesi muuntoajan ja tuot sen muutamaksi päiväksi meille.

Monet haaveilevat kalliista sähköautosta luullen sitä päästöttömimmäksi vaihtoehdoksi. Eivätkä monet tiedä, että huomattavasti luontoystävällisempi vaihtoehto olisi aivan ulottuvilla.

Sinäkin voit alkaa säästämään rahaa ja luontoa nyt heti!

Lataa opas:

17 faktaa kaasuautoilusta:

Näin paljon voit säästää rahaa ja ympäristöä

17 faktaa kaasuautoilusta:
17 faktaa kaasuautoilusta:
Lataa opas:

17 faktaa kaasuautoilusta:

Näin paljon voit säästää rahaa ja ympäristöä